Konflikt na Ukrajině tlačí Evropské akce na roční minima

0
404

Panevropský index STOXX 600 klesl o 2,8 %, což je jeho nejhorší výsledek od výprodejů, které vyvolala pandemie nového koronaviru v březnu 2020.

Požár v budově na místě největší evropské jaderné elektrárny na Ukrajině, kterou po těžkých bojích obsadily ruské síly, vyvolal v pátek poplach na celém světě. Požár byl později uhašen a ukrajinští představitelé uvedli, že elektrárna funguje normálně.

Ceny zlata a dluhopisů, které jsou považovány za „bezpečný přístav“ pro investice, vyskočily vzhůru, přičemž míra volatility akcií eurozóny poprvé od června 2020 dosáhla 45 bodů.

Německý automobilový index DAX v pátek klesl na 3,6 % a dosáhl nového ročního minima, přičemž akcie automobilek se propadly o 5,7 %, což je tento týden nejhorší výkon z evropských sektorů.

„Nikdo si nekupuje nové auto, když ceny komodit prorážejí stop,“ konstatoval Michael Hewson, hlavní analytik CMC Markets. „Jejich tržby a marže budou výrazně nižší. Spotřebitelské disponibilní příjmy výrazně zasáhnou vyšší ceny potravin a plynu,“ dodal.

Z ostatních regionálních indexů francouzský CAC 40 klesl o 3,6 %, italský FTSE MIB o 4,2 % a britský FTSE 100 o 2,9 %.

Evropské trhy se ocitly v centru výprodejů, poháněných obavami z geografické blízkosti regionu k Rusku a jeho velké závislosti na ruských dodávkách plynu.
Banky v eurozóně se propadly o 4,5 %, jelikož výnosy z vládních dluhopisů regionu klesly po prudkém zvýšení cen komodit v důsledku sankcí Západu proti Rusku – jejich hlavnímu vývozci, což vyvolalo obavy ze rychlení inflace a zpomalení ekonomického růstu.

Akcie nizozemské banky ING klesly o 6,1 % poté, co uvedla, že sankce proti Rusku zasáhly její nesplacené úvěry ve výši přibližně 700 milionů eur.
S rostoucími cenami ropy se pod tlak dostaly také letecké společnosti, přičemž akcie německé Lufthansy, IAG (vlastníka British Airways) se snížily o 5,2 % až 7,2 %.
Akcie výrobce pneumatik Michelin se snížily o 6,1 % poté, co oznámil, že dočasně zastaví výrobu v některých svých závodech v Evropě kvůli problémům v logistice.